7 tärkeää tekijää valittaessa CRM-järjesetelmää

Energia-alan asiakasmatkat ovat yhä digitaalisempia ja monimutkaisempia. CRM-järjestelmät ovat keskeinen työkalu kilpailukyvylle uusien asiakkaiden saamisessa ja asiakasvaihtuvuuden vähentämisessä. Järjestelmien ja toimittajien viidakossa voi olla haastavaa valita energiayhtiöille sopiva CRM-järjestelmä. Tässä on seitsemän tärkeää huomioitavaa tekijää.

1. Yrityksen tarpeiden ja tavoitteiden tulee olla perusta

Sähköyhtiöillä on erilaiset tarpeet eri asiakassegmenteille. Tärkeintä ennen CRM-järjestelmän valintaa on selvittää markkinointi- ja myyntitiimin tarpeet ja tavoitteet. Tämä luo perustan, jolle toimintoja ja ratkaisuja on tärkeää korostaa:

  • Johdon hallinta
  • Markkinoinnin automaatio
  • Myyntiputki
  • Asiakastiedot
  • Asiakaskokemus
  • Sähköpostin seuranta
  • Sosiaalisen median hallinta
  • Yhteystietojen hallinta

2. Integraatiomahdollisuudet ovat ehdottoman tärkeitä

CRM-järjestelmä, jota ei ole integroitu energiayhtiön ydinjärjestelmiin, tarjoaa vain vähän tai ei ollenkaan arvoa. Markkinoiden automaatio ja hyvät myyntiprosessit ovat täysin riippuvaisia ​​reaaliaikaisesta kommunikaatiosta ydinjärjestelmien kanssa ollakseen tehokasta. Se edellyttää hyvää ohjelmistorajapintasarjaa, joustavuutta konfiguroinnissa ja riittävää suorituskykyä.

3. Harkitse kaikkia kustannuksia

CRM-järjestelmä investointi- ja käyttökustannusten on oltava oikeassa suhteessa sen tuomiin hyötyihin. Käyttöönoton kustannukset ja riskit voivat olla erittäin korkeita, jos kaikki integraatiot halutaan kehittää tyhjästä. Räätälöinti voi myös olla kallista toteuttaa ja kehittää edelleen, joten standardointi on tärkeää kustannustehokkaan ratkaisun varmistamiseksi ajan mittaan. Kustannusten ja tuottojen välinen tasapaino on arvioitava, jotta sijoituksesta saadaan arvoa.

4. Markkinoinnin automaatio tuo suuria voittoja

Sähköyhtiöillä on usein suuri asiakasmäärä ja suuri viestintätarve. Hyviä digitaalisia asiakaspolkuja luovilla ja hallinnoivilla yrityksillä on merkittävä kilpailuetu. Markkinoiden automatisoinnista tulee tällöin erityisen tärkeä tekijä. Markkinoinnin automaatio tarjoaa loistavat mahdollisuudet kommunikoida tehokkaasti eri asiakassegmenttien kanssa koko asiakaspolun ajan.


5. Tietoturvan ja GDPR:n on oltava perusta

Energiayhtiöt käsittelevät arkaluontoisia asiakastietoja, mikä asettaa korkeat vaatimukset turvallisuudelle ja yleisen tietosuoja-asetuksen noudattamiselle. Tietojen säilytyspaikat, poistorutiinit, salaus ja muut näkökohdat ovat tärkeitä vaatimuksia järjestelmää valittaessa. Myös toimittajan turvallisuusstandardit on laadittava ja dokumentoitava.

6. Kuinka helppoa se on oppia?

Uusien järjestelmien oppiminen voi olla aikaa vievää ja kallista organisaatiolle. Kuinka kauan järjestelmän oppiminen kestää ja kuinka hyvin osaamme hyödyntää sitä? Monia toimintoja ei koskaan käytetä, jos ne koetaan monimutkaisiksi ja vaikeita käyttää. Helppokäyttöisyys on siksi tärkeää ottaa huomioon, jotta voit hyötyä kaikista järjestelmän tarjoamista toiminnoista.

7. Toimittaja, joka ymmärtää energiateollisuuden

Energiateollisuudessa on monia monimutkaisia ​​toimialakohtaisia ​​asiakasprosesseja ja vaatimuksia asiakasviestinnölle. On tärkeää, että CRM-järjestelmä toimittajalla on asiantuntemusta näistä prosesseista, jotta prosessit voidaan mukauttaa niin, että liiketoiminta voi saada voittoa.

UtilityCloudilla on tällä hetkellä vakiointegraatio Salesforcen ja Freshworksin kanssa. Arvioimme jatkuvasti uusia järjestelmiä vastataksemme entistä enemmän asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.