Meillä on ilo esitellä NEAS Utility Cloudin viidentenä asiakkaana.
NEAS on 130:llä työntekijällään ja paikallisella osallistumisellaan tärkeä yritys yhteiskunnalle Nordmøressä, merkittävällä panostuksella ryhmille ja organisaatioille. He ovat Nordmøren asiakkailleen kokonaisvaltainen Internetin, TV:n ja sähkön toimittaja, ja siksi on tärkeää, että meillä on jestelmä, joka hoitaa kaikki palvelut saumattomasti. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että he valitsivat meidät, ja odotamme innolla saavamme olla osa tulevaa matkaa.
Keskustelimme teknologian ja digitalisaation osaston johtajan, Alf Haltbakk Solbjør, kanssa kuullaksemme, mitä odotuksia heillä on Alteresta ja Utility Cloudista.
Miksi valitsitte Alteren ja Utilty Cloudin?
– Syitä nykyisten asiakasjärjestelmien tarkistamiseen oli useita. Keskeinen oli viranomaisten vaatimus monopolitoiminnan ja muun toiminnan yritysten erottamisesta 1.1.2021 alkaen. Vaatimus tarkoittaa, että asiakastietokannat on jaettava ja työntekijöillä on pääsy vain yhden tyyppisenä toimijana. Elhubin käyttöönotto vuonna 2019 toi myös suuria muutoksia. Muutokset asettavat uusia vaatimuksia IT-ratkaisuille ja -organisaatiolle ja samalla antavat mahdollisuuden jalostaa ja virtaviivaistaa kunkin alueen tehtäviä. Tarvitsimme nykyaikaisen ja tulevaisuuteen suuntautuvan sähkönmyyntijärjestelmän, joka helpottaa ja nopeuttaa uusien palveluiden kehittämistä asiakkaille sekä yhdessä muiden järjestelmien ja palvelualueiden kanssa. Altere ja heidän järjestelmänsä, Utility Cloud, valittiin sillä perusteella, että ne täyttivät nämä kriteerit.
Mitä vaikutuksia odotat saavasi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä valitsemalla Utility Cloudin?
– Kaikki asiakkaiden käsittely tapahtuu nyt myynti- ja tapausjärjestelmässämme, Salesforcessa. Tämä yksinkertaistaa asiakaskäsittelijöidemme arkea ja nopeuttaa sähköalan tiedustelujen käsittelyä. Hieman pidemmällä aikavälillä API-pohjainen järjestelmä, kuten Utility Cloud, tarjoaa asiakkaillemme entistä enemmän itsepalvelua esimerkiksi täysin digitalisoidulla muuttoprosessilla. Tämä ja paljon muuta on vasta alkua yksinkertaisemmalle arjelle ja täysin automatisoiduille digitaalisille asiakaskokemuksille.
Miten Utility Cloud sopii muuhun kehitykseen esimerkiksi digitalisaatiossa, automaatiossa, tuotekehityksessä ja operaatioissa?
– NEAS tarjoaa sähkömyynnin lisäksi muita palveluita ja tuotteita. Laajakaista, TV, vakuutukset, sähköauton laturi, matkapuhelin, älykäs kulutuksen hallinta ja paljon muuta. Nämä ovat liiketoiminta-alueita, joista on tulossa yhä tärkeämpiä alan toimijoille. Uusien liiketoiminta-alueiden järjestelmätuki on siksi tärkeä kriteeri uuden asiakasjärjestelmän valinnassa. NEAS panostaa voimakkaasti innovaatioihin ja digitalisaatioon, ja sitten ydinjärjestelmien on pysyttävä kehityksen mukana.